
Pim Lenders
GZ-psycholoog
ADHD specialist
Trainer
Therapeut
Over mij – Pim van ADHDVISIE en de ADHD PROOF ACADEMY
Misschien wist je het al, maar ik heb zelf dus ook ADHD. Soms merk ik het bijna niet meer. Mijn omgeving vaak ook niet trouwens. Ik merk het wel goed als ik die net wat te gestructureerde collega tegenkom, die iets te veel van de tijd en structuur is. Wanneer alles precies moet gaan zoals afgesproken, netjes, efficiënt, niet praten voor je beurt, bij het onderwerp blijven etc. Dan moet ik ineens harder werken om dit bij te houden. Ik heb van die dagen dat mijn ADHD hier dwars doorheen probeert te fietsen.
Begrijp me goed, ik kan bovenstaande (lees: normaal meedoen in een saaie vergadering) al aardig goed. Maar soms heb ik dus ‘ADHD’ dag; een dag dat ik minder grip ervaar op mijn ADHD. Dan vlieg ik wel eens (op die fiets) uit de bocht. Ik praat ergens doorheen of zo of let niet goed op. Tegenwoordig denk ik ook weleens ‘hun bocht’. Mijn hoofd werkt nu eenmaal anders.
En weet je wat? Ik laat dit tegenwoordig (ja, na oefening) gebeuren. Want ik heb geleerd dat het belangrijk is om ruimte te geven aan mijn ADHD, in plaats van te blijven streven naar een norm die helemaal niet voor mij is weggelegd.
Ja, ik heb geprobeerd om die super gestructureerde collega te worden. Ik heb het op allerlei manieren geprobeerd, maar ik faalde keer op keer. En weet je, dat werd letterlijk een depressie voor me. Het voelde niet natuurlijk. Wat ik geleerd heb, is dat je niet altijd maar kunt proberen om ‘normaal’ te zijn. Je kunt niet altijd maar streven naar voldoen aan een standaard die eigenlijk niet past bij hoe jouw brein werkt.
Wat ik geleerd heb, is dat je niet altijd maar kunt proberen om ‘normaal’ te zijn. Je kunt niet altijd maar streven naar voldoen aan een standaard die eigenlijk niet past bij hoe jouw brein werkt. Want als je dat blijft doen, vergeet je een belangrijk deel van jezelf. En die les heb ik op een harde manier geleerd. Want ik hoopte ooit dat medicatie de oplossing zou zijn ‘anders zou ik niet eens Psycholoog kunnen worden, dacht ik toen nog’.. Maar dat werkte voor mij niet. Het zorgde ervoor dat ik niet goed kon slapen en het vlakte mijn gevoel te veel uit. Als GZ-psycholoog heb ik mijn gevoel nodig. Dus ik besloot om met mijn ADHD om te gaan zonder medicatie. Dat was niet makkelijk, maar het was de juiste keuze voor mij.
Het is niet dat mijn ADHD een lichte vorm heeft. Ik heb net zo goed moeite gehad om mezelf te begrijpen, om rust te vinden, om de dingen te doen die ik belangrijk vond of die nu eenmaal moeten gebeuren. Mijn studie heb ik afgerond omdat ik dwangmatig studeerde. Ik kwam zelfs niet voor het avondeten naar beneden, omdat ik eerst mijn werk wilde afmaken, per se, koste wat kost. Ontspanning was voor mij heel moeilijk. Ik heb vele fysio’s gezien.
Op mijn 26e besloot ik om anders met mezelf om te gaan, met de gedachte: wat ga ik anders doen als ik ADHD heb? Dit was ongeveer twee jaar voordat ik officieel werd gediagnosticeerd.
Dat begon voor mij met echt leren ontspannen, tot een heel diep niveau (Non Sleep Deep Rest onder andere via de Silva Mind control training), blijven oefenen met bijvoorbeeld overzicht maken, tijd schatten en dan maar herplannen. Kwaliteit boven kwantiteit.
Uiteindelijk heb ik vele trainingen gevolgd om beter om te gaan met mijn ADHD. Van wetenschappelijke kennis over ADHD tot aan psychotherapeutische technieken, mindfulness, neurofeedback, Yoga, Tai Chi en nog veel meer. Dit heeft mij talloze uren gekost. Maar juist door deze brede ervaring heb ik ontdekt wat echt werkt. Ik heb deze technieken getest met mijn ADHD-cliënten, besproken met collega’s (psychologen, psychiaters, docenten, coaches en mede-ADHD’ers) en de beste inzichten samengevoegd.
In mijn werk in de specialistische GGZ en als GZ-psycholoog kreeg ik steeds duidelijker wat er geboden wordt in de ‘standaardzorg’ voor ADHD. Wat ik ontdekte: mensen met ADHD hebben vaak meer nodig dan alleen medicatie of een psycho-educatiegroep, we doen hier zo veel niet wat wel echt zou moeten weten om beter te leren omgaan met je ADHD.
Het proces begint inderdaad vaak met bewustwording en acceptatie van je ADHD, maar daarna rijst de vraag: wat nu? Hoe ga je verder? Wat moet je leren om écht grip te krijgen op je ADHD?
Het resultaat? De ADHD PROOF Training. Een programma dat speciaal is ontworpen om jou te helpen je ADHD te begrijpen en je grip op je leven te vergroten. Deze training is gebaseerd op bewezen methodes en richt zich op de kern: het begrijpen van jouw ADHD van binnenuit waarbij alle tools en technieken die geboden worden, afgestemd zijn op hoe jouw brein werkt en leert. ADHD PROOF dus.
Zodat jij weer kan groeien, bewegen, sturen, leren, blij worden noem maar op.
De ADHD PROOF training richt zeker zich niet op de ‘symptomen’ van ADHD, Maar op het complex dans spel, waarbij je moet begrijpen hoe alles samenwerkt; Het gaat om de dynamiek tussen de klachten, omgeving, je persoonlijkheid en de werking van het neurodiverse ADHD brein.
Vrouw, kinderen, gezin...

Waarom ik dit doe – mijn “waarom”
Ik hou van beter. Preciezer. Passender. En dichtbij jezelf blijven. Dat is precies wat ik mis in hoe de wereld met mensen zoals ik omgaat, dat begint al op de basisschool en het blijft, heel je leven.
Omdat ik ADHD heb en dus weet hoe het voelt om steeds te moeten compenseren, aan te passen en tóch te willen meedoen.
Ik ben altijd op zoek naar: hoe dan wel? Wat kan wél? Wat past bij mij – en wat niet meer?
Omdat ik geloof dat niemand écht uitlegt hoe ADHD werkt op gedragsniveau, en dat daardoor veel mensen met ADHD vastlopen, zich blijven aanpassen, uitgeput raken, problemen blijven ervaren.
Ik geloof in oplossingen waar je de tijd voor neemt. Dingen die je cultiveert, waar je mee speelt, die je onderzoekt, verfijnt, optimaliseert.
Ik geloof dat ADHD niet simpelweg ‘een aandoening’ is – maar een andere manier van zijn, van bewegen, van voelen.
En dat als niemand je uitlegt hoe dat werkt op gedragsniveau, je het nooit helemaal kunt snappen en je daardoor juist vast blijft lopen, keer op keer.
En dus werk ik met alles wat ik heb om dit zo goed mogelijk uit te leggen. Omdat ik weet hoe anders het kan als je jezelf écht begint te begrijpen.
Afgestemd op hoe het ADHD brein werkt en leert, ADHD PROOF dus
Gewoon, omdat iedereen dat verdient.
Waarom ben ik deze website gestart?
In de GGZ, waar ik ook werk als Gz-Psycholooog, doen ze mooie dingen in de behandeling van ADHD. Maar binnen de GGZ doen ze niet alle dingen die je zou kunnen inzetten. Die horen daar naar mijn mening ook niet thuis maar er wel bij.
ADHD coaches zijn vaak weer praktisch gericht. Ik kom het regelmatig tegen dat coaches mij dezelfde vraag stellen als de cliënt omdat de coaching niet goed loopt. Ze vragen dan bijvoorbeeld aan mij als therapeut ‘hoe kan ik hem/haar leren plannen?’ Dit betekent zeker niet dat het aan de coach ligt. Soms wel, bij gebrek aan kennis over de werking van ADHD. Maar soms ook niet, dan spelen persoonlijke factoren van de coachee mee.
Vanuit deze ervaringen heb ik de indruk gekregen alsof iedereen een deel van het geheel aanbiedt in de ‘behandeling’ van AD(H)D maar niemand de volledige menukaart heeft. Nergens is er iemand die het hele overzicht aan mogelijkheden, geordend van wetenschappelijk tot alternatief, gericht op de ADHD zelf of de gevolgschade zoals een negatief zelfbeeld aanbiedt. En als het even kan, ook nog een beetje in een logische volgorde.
Daarnaast lijkt er voortdurend een deel onderbelicht te blijven in het leren omgaan met ADHD. Dit gaat voor mij over de werking van ADHD, de werking van de hersenfuncties als je AD(H)D hebt samen met hoe jij als persoon bent. Dit is precies wat mij grotendeels verder heeft geholpen. Dus bedacht ik een website over ADHD te maken, met dit doel!
Na wat leeswerk kennen mensen vaak de kenmerken van ADHD. Zoals ‘snel afgeleid zijn’, ‘vergeetachtigheid’, ‘een vol hoofd’, ‘moeite met plannen’, ‘snel verlies van interesse’ etc. Maar deze dingen die wij als kenmerken beschrijven leren je te weinig over de werking of wat je eraan kunt doen. Deze hersenfuncties zijn onderliggend met elkaar verbonden. Dat maakt het nog wat ingewikkelder.
Het doel van deze website is om overzicht te geven in de mogelijke stappen die je kan ondernemen in het leren omgaan met ADHD. Te zijner tijd hoop ik dat er een kennisbank ontstaat van boeiende maar ook vooral relevante artikelen en/of blogs. Daarnaast hoop ik in de toekomst een online training te kunnen bieden over de hersenfuncties van iemand met ADHD, hoe deze onderling met elkaar verbonden zijn en natuurlijk hoe deze kennis je helpt om beter met je AD(H)D om te kunnen gaan.